onsdag den 14. september 2011

De syv parametre

En klog mand ved navn Richard Raskins, professor ved Århus universitet, er kommet frem til "De syv parametre", altså syv gode måder at definere en kortfilm på. For hvad er en kortfilm, og hvilke krav skal en film indeholde for at kunne sættets under den kategori.
Her kommer i hvert fald en forklaring på hvad "De syv parametre" er:

1: Kun en hovedperson, og det er denne persons historie, der spiller den centrale rolle i filmen.
2: Hovedpersonen træffer meningsfulde valg, hvilket ofte er på de mest dramatiske tidspunkter.
3: En kortfilm vare mellem 3 til 15 min.
4: Lyden understøtter handlingen, så filmen gøres spændene og fangende.
5: Ofte spiller en ting en central rolle i historien og har en særlig betydning for hovedpersonen.
6: En kort film indeholder ikke nogle udnødvendige detaljer, da seeren selv skal kunne tænke sig til dem.
7: Der er ingen uvæsentlige scener i en kortfilm, alle scenerne er betydningsfulde og nøje udvalgt.

Selvom dette der skulle definere en kortfilm, er det ikke nødvendigvis alle punkter der passer lige godt, i alle film. Dette er dog nogle meget gode retningslinjer, og giver helt klart et billede af, hvad kortfilm nu er for noget.

58 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. DU ER SÅ GRIM AT INGEN KAN LIDE DIG, DIN KO!

    SvarSlet
  3. DU ER SÅ DEJLIG, AT ALLE KAN LIDE DIG, DIN SOMMERFUGL!

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Denne side er fufu, plus den giver virus!!!

    SvarSlet
  7. fuck du lugter af en grøn lårt

    SvarSlet
  8. lort side det er så lort at jeg brækker mig

    SvarSlet
  9. hej mit navn er pik

    SvarSlet
  10. mit navn er thomas nedergaard add mig på facebook

    SvarSlet
    Svar
    1. gooooooooooodavvvvvvvvvvvvv


      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. wtf, er i like 4 år gamle?

    SvarSlet
  13. folk keder sig alt for meget

    SvarSlet
  14. Jeg synes at nogle af de her kommentar lige skal slappe lidt af

    SvarSlet
  15. Klap lige hesten folkens

    SvarSlet
  16. dræb dig selv lorte forfatter (poop emoji)

    SvarSlet
  17. Fuck hvor er det her bare noget rigtig negerrøv. Jeg synes du burde skærer dig selv med en rusten kniv og så dø af blodtab.

    SvarSlet
  18. fik virus af denne lorteside.

    SvarSlet
  19. Du ligner Daniel Agger din bums

    SvarSlet
  20. jeg håber din pik bliver omskåret og skåret af med en anden pik.

    SvarSlet
  21. Håber dybt inde fra hjertet at din pikstræng springer og din fede luder mor for alt blodet i hovedet

    SvarSlet
  22. I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. 검증사이트

    SvarSlet